Opdrachtgever: COC Twente-Achterhoek
Onderwerp: Het ontwerpen en illustreren van de poster voor COC in de klas.
Voor het COC Twente-Achterhoek is er een poster ontworpen die na voorlichtingslessen in de klas kan worden opgehangen. Na overleg is het idee naar voren gekomen om een poster te maken die seksuele geaardheid en genderidentiteit vertegenwoordigt op een leuke en herkenbare manier, in de vorm van een groep verschillende mensen die allemaal hun eigen letterlijke ‘labeltje’ hebben.
Sommige dragen het labeltje met trots, anderen verstoppen deze misschien liever, iemand anders heeft meerdere labels. Je kunt in het echte leven niet zien aan iemand welk labeltje ze dragen, maar wat als dat wel kon?
Ontwerpproces
Elk personage heeft een eigen biografie die door het COC is opgesteld. Nadat er schetsen zijn gemaakt om het uiterlijk van de personages te bepalen, werd er een opzet gemaakt voor de illustratie zelf. Ik kwam eerst met een opzet waarbij de personages naast elkaar stonden als een groepsfoto. Dit was ‘m niet, er was geen link met school. Er was weinig interactie en het was nogal statisch.
Even graven… wat deed jij in de pauze op school? Ik zie picknicktafels buiten, als je snel genoeg was dan kon je een mooi plekje bemachtigen. Een schooltas ernaast, misschien nog even huiswerk bespreken, of klagen over de leraar Duits. De tweede opzet was een stuk beter. Oké, top. Volgende stap: Kleur aan het concept toevoegen en de poster zelf verder ontwerpen.
Concept versie 2 leest het fijnst van boven naar beneden. Door de tas en de laars van Anouk over het blauwe vlak te plaatsen creëer je wat meer speelsheid en diepte. Daarnaast overheerst de gele post-it niet het beeld zoals bij concept versie 1. Laatste stap: De feedback verwerken en de illustratie en de poster in het net maken.