Eind vorig jaar kreeg ik de kans om te werken aan een heel tof educatief project. Namelijk De Vreedzame School. Een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap voor basisscholen. Meer dan duizend scholen in Nederland maken gebruik van deze methode om van hun school een conflictoplossende, inclusieve gemeenschap te maken. Mijn taak was om de bestaande 300+ illustraties die 10 jaar geleden gemaakt zijn opnieuw te ontwerpen. Een delicaat karwei. Ik had het geluk dat Ineke Koene (de vorige illustrator van dit project, en iemand die ik erg bewonder) mij aanraadde.
Mijn cliënt, de CED-groep, wilde graag dat de illustraties een wat moderner jasje kregen. Daarnaast mochten de karakters diverser en geschikt worden gemaakt voor verschillende leeftijdsgroepen. Mijn startpunt was bij het herontwerp van het oude logo. Bij het herontwerp vond ik het ook belangrijk dat Ineke Koene zich kon vinden in het nieuwe beeld. Dat de ontwerp keuzes die ik maakte anders genoeg waren, ook al moest ik vaak nog steeds dezelfde onderwerpen en poses verbeelden.
Het leek me leuk om de verschillende ontwerpen en het ontwerpproces te laten zien voordat we eindigen bij het gekozen ontwerp. De illustraties die ik hieronder laat zien zijn nog niet eens alle ontwerpen die ik heb gemaakt.
Met de laatste 2 illustraties was ik tevreden. Deze heb ik naar mijn cliënt gestuurd. Het is altijd even spannend om te wachten op feedback. Maar in de reactie was een duidelijke voorkeur voor de illustratie zonder zwarte lijnen (D). Ik kon me daarin goed vinden. In de feedback wilde de cliënt graag dat de kinderen wat ouder werden gemaakt en de karakters mochten ook wat meer vereenvoudigd. Wat minder toeters en bellen dus.
Nog een paar kleine veranderingen. Nog iets ouder. Ik verwijderde de schaduw onder aan de wereldbol. De jongen rechts kreeg een comfortabele hoodie (de roze sweater zou later terugkomen bij een andere jongen 🙂 En het nieuwe logo was geboren!
Ik heb zoveel illustraties gemaakt. Ik kan ze hier niet allemaal laten zien. Maar je kunt een paar voorbeeldlessen online inzien. Hier kun je zien hoe de illustraties in het lesmateriaal passen. Ik zal misschien nog wat meer illustraties laten zien in de volgende blogpost. Samengevat was dit een superfijn project met veel vrijheid. Een speciaal dankjewel gaat naar mijn contactpersoon bij de CED-groep Liesbeth Delgijer. Het was heel fijn om met haar samen te mogen werken.