Als je mij 10 jaar geleden had gevraagd om een logo te maken. Dan had ik iets abstracts gemaakt, hooguit symbolisch. Misschien was ik dan begonnen met een icoon of typografie als startpunt. Ik had niet het lef om iets illustratiefs te maken. Ik dacht dat ik wist hoe een logo eruit zag. En veel abstracte logo’s zagen er ook vaak hetzelfde uit. Als ik eerlijk ben vond ik het toen niet zo leuk om een logo te maken. Ik zat vast, ik durfde niet verder te kijken.
Maar ik ben een illustrator. Waarom zou ik dan niet een logo maken die er juist visueel uit ziet? Meer verhalend en daardoor leuker. Ja er zijn nog steeds beperkingen aan een logo ontwerp. Ze moeten werken op verschillende groottes, ze moeten ook leesbaar zijn in zwart/wit. Maar wat ik het belangrijkste vind is dat ze uniek en eigen zijn.
Het startpunt van een logo voor mij is eerst een goed gesprek met de klant. Ik heb voldoende informatie nodig om uit te vogelen wat ze willen én nodig hebben. Ik schrijf sleutelwoorden op. Wanneer nodig doe ik onderzoek naar doelgroepen. Daarna neem ik een week (soms meer) om te brainstormen. Ik heb dan overal post-it notes. Doodles, krabbeltjes, woorden. Pas daarna begin ik echt met schetsen. Procreate op de ipad is hierbij erg fijn. Soms maak ik meer dan 8 verschillende schetsen. Soms 3. Ik kies degene die ik het best vind passen. Het is belangrijk dat ik alle gekozen concepten leuk vind anders wordt het vertalen naar een logo een hels karwei. Daarna kiest de klant zijn favoriet. En dan is het tijd om te verfijnen en te verfijnen tot het logo er goed uit ziet in zwart/wit. Op het eind voeg ik dan kleur toe.
Hier zijn wat opgeschoonde concept schetsen van het logo wat ik gemaakt het voor het Geschiedenisatelier. Belangrijke sleutelwoorden hier zijn: Ambacht, vakmanschap, geschiedenis, atelier, tijd, persoonlijk. Er was geen specifieke tijdsperiode waar ik op moest focussen. Juist niet! Ik wou dat ik foto’s had gemaakt van de post-it versies. Die zagen er niet zo netjes uit als de concepten die ik hier laat zien.
De klant vond ze allemaal mooi. Maar B was uiteindelijk zijn favoriet. Het karakter leek op hem en vatte zowel het persoonlijke aspect alsmede het vakmanschap samen in één logo. Maar hij was nog niet compleet. Nu komt het verfijnen. Tijdens deze fase moet je soms kanten op gaan die je minder leuk vindt, om te kijken wat er wel en niet werkt. Je wil ook dat de klant begrijpt hoe je tot bepaalde ontwerp keuzes bent gekomen. Soms is de beste manier om dat duidelijk te maken om gewoon die keuzes en de bijbehorende motivaties te laten zien. Hieronder is een aangepaste versie van wat ik naar mijn klant heb gestuurd. Het origineel had iets meer pijltjes 😉
Okay, top! We zijn er bijna. Er zijn alleen wat kleine onderdelen die nog anders moeten. Met kleine onderdelen bedoel ik dat het een spelletje ‘Zoek de verschillen’ wordt:
Na deze versie heb ik heel veel verschillende kleur keuzes gemaakt (misschien teveel? :). Omdat het logo zo’n stempel-achtig uiterlijk heeft werkt het voor mij het beste in het zwart/wit of in 1 kleur. Ik wilde daarom ook graag een witte versie maken (Die zou er namelijk tof uit zien op van dat bruine kraft papier!). Samen met de verschillende versies van het logo heb ik ook een referentie bestand gemaakt met de relevante CMYK en RGB kleuren en extra print informatie. Hier zijn de verschillende versies van het gefinaliseerde logo:
Geen logo proces verloopt hetzelfde. Verschillende klanten, wensen en doelen. Alles heeft invloed op het proces. Voor mij is het bedenken en tekenen van een logo een intensief proces. Wat ik in deze blogpost laat zien zijn vooral de mijlpalen tijdens het project. Tussendoor wordt er veel gecommuniceerd met de klant.
Nog even dit: Plan rustmomenten. Voor mij als maker maar ook voor de klant. Vind de klant een bepaald ontwerp de volgende ochtend nog steeds zo mooi? Rustmomenten kunnen er ook voor zorgen dat feedback niet gefragmenteerd raakt. Het voorkomt frustratie en stress.